NOC، مرکز یا مراکزی هستند که عملیات کنترل را انجام می دهند. در واقع، NOC مسئول مانیتورینگ رویدادها یا شرایط خاص در شبکه است که ممکن است کارایی شبکه را کاهش داده و بنابراین نیاز به توجه ویژه ای دارند. برای مثال، مسئول مانیتورینگ قطع برق، هشدارهای ارتباطی، سرویس ها و مسائل دیگری است که می تواند در کارایی شبکه تاثیر بسزایی داشته باشند. همچنین NOC، مشکلات را آنالیز می کند، آنها را برطرف می سازد، با تکنسین سایت و دیگر NOC ها ارتباط برقرار می کند و مشکلات را ردیابی می کند و در صورت لزوم، مشکلات را به تکنسین مناسب ارجاع می دهد. مثلا زمانیکه پاور سرور از کار می افتد، یا کابل آن قطع می شود، NOC فرآیندهای فوری برای ارتباط با تکنسین برای برطرف ساختن آن دارد.

معمولا در NOC، دیواری از مانیتورهای مختلف برای نشان دادن جزئیات رویدادهای مهم وجود دارد و نیز گوشه ای از دیوار برای نشان دادن اخبار یا کانال های تلویزیون اختصاص می یابد تا تکنسین های مرکز عملیات شبکه، از رویدادهای اخیری که ممکن است تاثیری در شبکه یا سیستم ها داشته باشند، مطلع شوند. همچنین بر روی میز هر تکنسین، مانیتورهای مختلف برای نشان دادن تمام وقایع وجود دارد.

اغلب اوقات، NOC مشکلات را بصورت سلسله مراتبی برطرف می کنند بنابراین اگر مشکلی در یک بازه زمانی مشخصی برطرف نشد، برای تسریع بیشتر در حل آن، به سطح بعدی اطلاع داده می شود. بسیاری از NOC ها، چندین try دارند که سطح تجربه تکنسین NOC را نشان می دهد. یک تکنسیسن جدید به عنوان tries 1 شناخته می شود ولی تکنسینی که چندین سال سابقه دارد ممکن است سطح tries 3 یا tries 4 باشد.

ممکن است سازمان های بزرگ، برای مدیریت شبکه های مختلف یا برای ایجاد افزونگی (redundancy) دارای چندین NOC باشند یا تا زمانیکه یکی از مراکز از کار افتاد، مرکز دیگر بتواند به کار خود ادامه دهد.

شکل های زیر، تصویری از چند مرکز عملیات شبکه را نشان می دهند:

noc1

noc2

شکل زیر نیز تصویری از یک NOC که برای بازی های المپیک 2004 یونان تشکیل شده بود را نشان می دهد:

noc3